Centralnet

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Bicyklománia

Lacná zábava pre chudobných a sedlákov. Tuningovanie starých bicyklov (liberty, sobi20, skladačky a pod.) je jedna z lacných záľub pre sedliackych kutilov. V tomto článku vás oboznámim s mojimi doterajšími výtvormi. Prerábam, opravujem, tuningujem bicykle ale iba staršie tipy.

Toto je najlepší bicykel typu Liberta aký som mal. Je to známa klasika na 24-ke kolesách. Prešiel som na ňom už stovky kilometrov a stále dobre slúži. Je vybavená predným aj zadným osvetlením s dynamom. Na obrázku je ešte nedokončená ale už je na nej aj zvonček a predná brzda. Pribudol aj chránič na reťaz. Bol donesený v pojazdnom stave, avšak ceľkom zničený. Prešiel komplet generálkou teda v zadnom náboji výmena osky a ložísk, v prednom náboji výmena ložísk, nová reťaz, komplet nové pedále aj so stredovou oskou. Vzhľadová úprava nebola zapotreby i keď je farba už taká trochu ošarpaná ale zatiaľ drží a nálepky tiež. To že je čiernej farby prišlo vhod aj pri ťahaní kábla pre zadné osvetlenie, lebo sa to prichytávalo s čiernou elektrikárskou izolačkou, takže to pekne vzhľadovo zapadlo k farbe kostry a ani to nieje vidieť. Boli použité aj zdrhovadlá ale mal som iba biele tak boli zafarbené centrofixkou na čierno. Ráfiky kolies boli trocha hrdzavé tak som ich nastirekal sprejom na modro. Použil som zvyšok modrej farby v spreji ktorým bola striekaná modrá Liberta. Takže som to porobil za minimálne náklady. Chýbal v zadu pliešok čo drží ten jazyk na račnu na zadnom kolese (bolo to len drôtom uchytené) tak som to vyrobil z pásového plechu, vyvŕtal 2 otvory a vytvaroval taký znak omegy a dal som ho tam a dosť sa podobá originálu. Aj blatníky boli prichytené len drôtom tak som to všetko nahradil skrutkami. Predný blatník hrkal lebo medzi plechom kde bol prichytený a medzi spodkom vidlice bol malý priestor a stále to narážalo. Nepomohlo ani dotiahnutie skrutiek. Tak som tam natlačil silikón lebo ten tam stvrdne ale ostane zároveň pružný. Takže už je odstránené aj to hrkanie.

 

 Modrá Liberta sa nestihla dokončiť, pretože ju sused chcel hneď aj s tým že sa nedokončili všetky úpravy tohto pôvodne prvého plánovaného tátoša. Táto mala byť niečo ako je teraz tá čierna. Bola ale ešte v horšom stave ale našťastie pedále boli v poriadku. Tu som primontoval blikač so samoreznými skrutkami na blatník. Skrutky som smeroval cez dierku v blatníku smerom von a zaryli sa do plastového plášťa blikača. Je to predsa len pevnejšie ako na tom originálnom uchytení. Ako predné svetlo je riešená obyčajná mini baterka tá podlhovastá valcovitá s led diódami čo sa dajú kúpiť v lacných obchodoch s čínskym tovarom.

Urobil som z plechu také očko ktoré vidíte na druhom obrázku a tam sa vsúva lampa. Úchytný šrób je vyriešený motýlikom aby sa dal ľahko ručne povoliť a zatiahnúť. Na tomto som si zajazdil zhruba 20km a šiel ceľkom dobre. Avšak mal strašne nízko korman a tyčka čo spája korman a vidlicu bola hrdzavá. Stálo ma to veľa námahy kým som to vôbec povolil. Musel som tam nastriekať hodne WD40 a potom to stále ohýbať zo strany na stranu. Aj pár buchnutí s kladivom sa muselo aplikovať. Rezonanciou sa tiež kov uvoľňuje. Ale najhoršie bolo že dlhá závitová tyč ktorá vlastne drží celý korman s vidlicou bola už vydratá a nedala sa použiť. Kúpiť sa už nedal taký typ, tak som musel hľadať v starých bicykloch. Nakoniec som to našiel na nejakej starej ukrajne (to sú tie dedinské na ktorom chodia dedkovci do krčmy) kde to pasovalo. Takže sa volant zachránil a konečne aj nadvihol vyššie. A tu končí história tohto bicykla. Všetko sa doladilo a išiel preč.

 Zelený Sobi 20 je spoľahlivý nosič nákladu. Vďaka malým a pevným kolesám, dosť dobre odoláva terénu a vďaka ľahkému prevodu sa na ňom pohodlne ide aj s naloženým nákladom. Je síce pomalý ale slúži len na krátke vzdialenosti. Vďaka dobrej manévrovosti sa osvedčí aj v meste kde je nahusto prekážok. Je vo výbornom technickom stave. Je to bicykel na 20-ke kolesách a v predu s vysokým volantom. Nieje to skladačka ale veľkosťou aj tvarom sa podobá. Je príbuzný známym skladačkám. V predu aj v zadu je vybavený odrazovými sklíčkami a v špicoch tiež. Na kormane je pridrôtovaný nákladný košík kde naložím aj 6ks dvojlitrových PET fliaš. Tak nosím vodu z artézskej studne. Je možnosť pridania ďaľšieho nákladu na zadnú šaraglu prípadne primontovať na ňu ďaľší košík. Uvažujem o namontovaní šaragle na predné koleso a tým pádom by tam mohla byť stabilne aj bednička alebo košík upevnený. 

 A nakoniec žlté žihadlo MTB prerobený na CityBike. Nápad prišiel tak, že sa mi na obyčajných bicykloch vždy páčilo račňové riešenie zadného kolesa (teda pedálovanie vzad je vlastne brzda) a tak bicykel nemusel mať žiadne lankové brzdy. Na nové sa síce pridávajú, ale časom ako to sedliakom prestalo fungovať tak ich odstránili. Veľa skladačiek a libert behá len tak s holou kostrou. Ziadna zbytočná výbava. Pri mestskom používaní je to dobré hlavne preto že často sú v stojanoch nahusto bicykle či už v kočikárni v bytovke alebo pred budovami v meste a tak sa často stáva že korman susedného bicykla zavadí o lanká, potom ako vyslobodzujú vedľajší bicykel tak trhnú tým lankom a potom je to natiahnuté, rozštelujú sa prehadzovače, brzdy atď. Proste častokrát tie lanká zavadzajú. Pri turistických bicykloch je to jedno lebo tie väčšinou neparkujú v spoločnej kočikárni v bytovkách kvôli ich cene a riziku že ukradnú, a nenechávajú ich ani v stojanoch v meste z toho istého dôvodu. Tam tie lanká až tak nevadia. Bicykel parkuje v garáži, pivnici, komore, a na výlete ho máte stále so sebou. Dá sa maximálne na stojan alebo oprie nachvíľku o zábradlie. Tak som rozmýšľal ako by mohla vyzerať kombinácia mestského bicykla a odpruženého horského bicykla. Tak som sa dal do práce. Starý už ajtak nefunkčný MTB stál na povale. Chýbali brzdy, neboli nastavené prehadzovače, kolesá mali defekt atď. Tak som najprv odstránil všetky brdzy, prehadzovače a nechal len čistú holú kostru. Pedále bolo treba meniť na kompletku keďže ozubené koleso normálnych bicyklov je iné ako na horských bicykloch. Náboj v zadnom kolese sa musel prešpicovať teda vymeniť za obyčajný čo som vybral z nejakej starej Liberty a boli treba kratšie špice takže sa nedali použiť ani tie z libertového kolesa ani tie pôvodné. Tak som musel zainvestovať ale nieje to drahé. Potom sa musela kúpiť reťaz a pohon bol vlastne skoro nový. Takto vznikol prvý hybrid skrížený MTB a CityBike. Neskôr mali o neho záujem tak šiel tiež preč.

Vždy si zapamätajte že pri hocijak starom bicykli je prvoradý pohon! Nech máte hocijaký ošarpaný bicykel, treba vymeniť ložiská, ozubené kolečká, pedálový komplet a reťaz. V tom prípade máte akoby nový bicykel. Kostru je dobré nechať ošarpanú aby ho neukradli.

 

<< Diskusia >>

 


 Čítajte aj: Tento článok nemá zatiaľ príbuzné články

 


 

 

Chceme vás poprosiť aby ste na diskusiu a komentáre využili naše spoločné fórum - KLIKNITE a prejdite na fórum. Budeme radi ak obohatíte našu komunitu aj vy, pridaním svojho názoru alebo založením témy ktorú ešte nemáme.

 

 




Hobby | stály odkaz

Komentáre

  1. Helo paraszt
    Preco ma mazes odkazy? Nechces uz biciglovat? Pridem chces. Budem ti oblizat ucho aj ine. Potom mozme kurovat niekte v krikoch nechces. Mam rad tvoj humor mas urcite pekny usmev viem
    publikované: 13.06.2016 20:31 | autor: Alexander (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. szia
    myslim ze ta poznam ty si taki za galanti. nic nerobis len sem tam pracujes. aj vo fastfode som ta videl, dobre mas bicigli
    publikované: 20.06.2016 15:29 | autor: Alexander (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014